A Google partneri weboldalait tömörítő tartalmi hálózat rengeteg webhelyből áll, amelyeken megjelenhetnek az AdWords-hirdetések. A hirdetéseket megjelenítő oldalak a kulcsszavak kiválasztásával (szövegkörnyezet szerint célzott hirdetés) vagy webhelyek megadásával (elhelyezés szerint célzott hirdetés) határozhatók meg.

Attól függően, hogy kulcsszavakat vagy elhelyezéseket használunk a Google tartalmi hálózatán való hirdetéshez, a hirdetéspozíciót különböző módon állapítjuk meg.

Hirdetéspozíció kulcsszó szerint célzott hirdetések esetén

A kulcsszó szerint célzott hirdetés tartalmi oldalon elfoglalt pozíciója a tartalmi hálózathoz megadott CPC-ajánlattól és a hirdetéscsoport minőségi mutatójától függ. A tartalmi hálózat minőségi mutatóját az alábbiak alapján számítjuk ki: 
  • A hirdetés átkattintási arányán (CTR) alapuló korábbi teljesítményadatok az adott oldalon vagy ahhoz hasonló webhelyeken
  • A nyitóoldal minősége
  • Egyéb relevanciatényezők
A tartalmi hálózat webhelyein a hirdetések optimalizálásával érhető el jobb pozíció.

Hirdetéspozíció elhelyezés szerint célzott hirdetések esetén

A termék vagy a márka ismertségének növelését célzó elhelyezés szerint célzott kampányok közül sok a CPM árszabási modellt (ezer megjelenítésenkénti költség) használja, és nem az átkattintási arányra vagy konverziókra koncentrál. Ezeknél a minőségi mutató csak a céloldal minőségét veszi alapul. Az átkattintási arány és a hirdetésszöveg relevanciája nem befolyásol semmit a CPM-alapú kampányokban. Az elhelyezés szerint célzott, CPM-ajánlattételt használó hirdetések pozíciója a céloldal minőségének javításával érhető el.

Az elhelyezés szerint célzott hirdetések CPC-ajánlatokkal is elhelyezhetők, ekkor a hirdetések megjelenítése ingyenes, csak a kattintásokért kell fizetni. Ebben az esetben a hirdetés pozíciója nemcsak a céloldal minőségétől, hanem a CPC-ajánlattól és az átkattintási aránytól is függ. 

Versenyeznek egymással az elhelyezés szerint célzott és a kulcsszó szerint célzott hirdetések?

A válasz röviden: igen. A hirdetés pozíciójától függően az elhelyezés szerint célzott és a kulcsszó szerint célzott hirdetések a tartalmi oldalakon elfoglalható pozíciókért versenyeznek egymással. Ha egy elhelyezés szerint célzott hirdetés pozíciója magasabb az összes többi, kulcsszó szerint célzott hirdetés pozíciójánál, akkor a hirdetési blokkban csak az elhelyezés szerint célzott hirdetés jelenik meg (kitöltve a teljes, rendelkezésre álló hirdetési blokkot).

Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin