Nemrég jelentettük meg a "hogyan lehet vásárlót csinálni a látogatókból" sorozatunk első részét.
A mai, második részben azokról a gyakori hibákról fogunk beszélni, amelyek gyakran eltérítik a felhasználót attól, hogy végrehajtson egy műveletet a webhelyeden.

Regisztráció
"Egyetlen dolog van, amit nem értek ezen a webhelyen: miért kell regisztrálnom ahhoz, hogy vásárolhassak? Miért állítanak elém olyan akadályokat, mint a felhasználónevek és jelszavak létrehozása? Csak annyit szeretnék, hogy gyorsan és biztonságosan kapcsolatfelvételt kezdeményezhessek vagy vásárolhassak"*.
  • Tedd lehetővé a regisztráció nélküli vásárlást: Hagyd, hogy az ügyfeleid fiók létrehozása nélkül is vásárolhassanak tőled. A fizetési részletek megadására szolgáló űrlapon így is megtudhatod az olyan adatokat, mint például az e-mail címük. Továbbá a vásárlást követően is felajánlhatod nekik a regisztrálás lehetőségét.
  • A regisztráció legyen egyszerű: Próbáld meg a minimálisra csökkenteni a regisztráláshoz szükséges információ mennyiségét. Csak azokat az adatokat kérd, amelyekre valóban szükséged van.
  • Emeld ki az előnyöket: Ha regisztrációra szeretnéd buzdítani az ügyfeleidet, ismertesd velük az ebből fakadó előnyöket.
Űrlapok
Senki nem szeret űrlapokat töltögetni. Minél hosszabb és bonyolultabb egy űrlap, annál valószínűbb, hogy az ügyfél feladja, és elhagyja az oldalt. Próbáld minél egyszerűbbé és gördülékenyebbé tenni ezt a folyamatot.
  • Ne kérj felesleges adatokat: Csökkentsd a fizetési vagy kérdezési műveletedben szereplő mezők és lépések számát. Csak olyan adatokat kérj az ügyfelektől, amelyekre valóban szükséged van.
  • Legyenek átláthatók a lépések: Állapotsor alkalmazásával jelenítsd meg, hol tartanak az ügyfelek a fizetési folyamatban. Így elvárásokat alakíthatsz ki, és kezelhetőként jeleníted meg a folyamatot.
  • Kerüld a figyelem elterelésére alkalmas elemeket: Érdemes lehet eltávolítani a hirdetéseket és a felesleges navigációs sávokat a fizetési műveletből. Minél kevesebb olyan elemet alkalmazz, amelynek hatására az ügyfél máshová navigálhat.
Átláthatóság
Ha bizalmat szeretnél kelteni a felhasználókban, akkor a webhelynek három fő területen kell explicitnek lennie: a vállalkozás természete, hogyan hat a webhely a látogató számítógépére, és miként kívánja felhasználni a látogató személyes adatait, ha kéri ezeket. Erről ebben a súgótémakörben találhatsz további tájékoztatást.
  • Légy nyitott a törlések/visszafizetések tekintetében: Az ügyfelek szeretnének biztosak lenni abban, hogy a nem megfelelő termékeket visszaküldhetik, illetve hogy a rendelést a körülmények változása esetén lemondhatják.
  • Átláthatóság az árak tekintetében: Légy átlátható az összköltséggel kapcsolatban, és már valamelyik korai fázisban tájékoztasd az ügyfeleket az esetleges plusz szállítási és rendelési díjakról.
  • Biztonság mindenekelőtt: Ügyelj rá, hogy oldalaid biztonságosak legyenek, és jelezd ezt a jól ismert szimbólumokkal.
Ennyi a mai bejegyzésünk. A sorozat harmadik, befejező bejegyzésében kicsit megmerítkezünk a Google legjobb ingyenes eszközeiben, amelyek segítségével megtudhatod, a fentiek közül a saját webhelyeden melyik témakörre érdemes fókuszálni.

*"Make your website works", Google, 2009.

Lotem Lev-Ari, Google AdWords csapat