A Google AdWords kisebb hirdetőinek rémálma: a hirdetések átkattintási aránya (és ezzel együtt a minőségi mutatója) alacsony, és a webhelyet meglátogató felhasználók nagyon gyorsan elhagyják azt. A hirdető racionális magyarázatot keres... biztosan a versenytársak kattintanak szándékosan a hirdetésekre!

Az ilyen elméletek akármennyire hihetőek, általában mégis teljesen hamisak. Mivel a Google egyik meghatározott érdeke a kattintások lehető legmagasabb minőségének biztosítása, ezért naprakész algoritmusok többszintű kombinációját alkalmazzuk az ilyen stratégiák észlelésére és megakadályozására.

Kritikus megközelítés

Az összeesküvés-elméletek elvetése után tekintsd át újra AdWords-fiókodat és a céloldalt. Az alacsony átkattintási arány általában a hirdetés rossz minőségére és/vagy az adott kifejezéssel kapcsolatos irrelevanciájára utal. Ha például a vállalkozásod futballfelszereléssel kereskedik, akkor a hibát a "labda" kulcsszó okozhatja. Az ezen kifejezést beíró felhasználók egy része biztosan a bőrből készült, rúgható gömböt keresi. A legtöbb felhasználó azonban többek között a futballjátékosokkal kapcsolatos pletykákról szeretne értesülni, meg szeretné nézni a régebbi bajnokságok legszebb góljait, teniszlabdát szeretne vásárolni stb. Az is előfordulhat, hogy egyes felhasználók Nemes Nagy Ágnes hasonló című versét keresik! Világossá válik, hogy a "labda" szó túlságosan széles jelentéskörrel bír.

Az ilyen helyzetek elkerüléséhez az ehhez hasonló, általános jelentésű kulcsszavak törlését, illetve a vállalkozás tevékenységi körének pontosabb meghatározását javasoljuk. Milyen típusú labdákat kínálsz? Hol vásárolhatók meg a labdák? Mennyibe kerülnek? Az ilyen kérdések megválaszolása segíthet a kulcsszavak, a hirdetésszövegek (a hirdetés szövegében kifejezetten érdemes feltüntetni az árat!) és a kampánycélzás finomításában. A teljes kulcsszólista feltehetően több témakörre osztható. Vegyünk például egy olyan esetet, amikor futball-labdákkal, kosárlabdákkal és medicinlabdákkal foglalkozol. Minden egyes labdatípushoz külön hirdetéscsoportot kell létrehoznod. Az átkattintási arány és a minőségi mutató ezzel a módszerrel optimalizálható. A hirdetésekre adott kattintások értékesebbé válhatnak (mivel az ügyfelek pontosan az adott termék iránt érdeklődnek), és a hozzájuk kapcsolódó költségek is csökkenhetnek.

A webhely optimalizálása

A legtöbb hirdető innentől kezdve csak a babérjain ül. Ne feledd azonban, hogy a sikerhez vezető utat még nem jártad végig. A Google a webhelyedre irányítja a forgalmat, az ebben rejlő lehetőségeket azonban neked kell kihasználnod. Próbáld meg a webhelyedet elfogulatlanul szemlélni. Az interneten a jó webhelyek jó vásárlókat teremtenek, akik kattintanak, vásárolnak és elégedettségükről más felhasználóknak is beszámolnak. Hiába árulod a világ legjobb labdáit, ha webhelyed elavult, megbízhatatlannak tűnik vagy sérti az ügyfelek esztétikai ízlését, akkor még a legmagasabb minőségi mutató vagy átkattintási arány sem segít.

Sok hirdető a saját webhelyét vállalkozása koronaékszerének tekinti, ahol az ügyvezető gondolatai és a céges bulikon készült fényképek is helyet kapnak, sok esetben azonban mégis célszerű külső szakember segítségét kérni. A szakember képes kritikusan szemlélni a webhely tartalmát és stílusát. A webhellyel kapcsolatban az alábbi kérdéseket érdemes feltenni:
  • Pontos áttekintést tartalmaz az üzleti tevékenység AdWords rendszerben reklámozni kívánt valamennyi eleméről?
  • Egyszerű eligazodni a webhelyen - az ügyfelek egyszerűen végezhetik el a tőlük elvárt műveleteket?
  • A grafikai téma és/vagy a kezelőfelület nem kifogásolható esztétikailag az egymástól elütő színek, a helytelen betűtípusok, illetve az elavult megjelenés vagy felhasználói élmény miatt?
  • A webhely tartalma releváns a látogató szempontjából? (Tanács: a grimaszoló vezérigazgató képét érdemes a lehető legmélyebb szinten elásni vagy akár teljesen eltávolítani!)
Egy kis józan ésszel és némi kritikus hozzáállással sokat el lehet érni. Lehetőséged van többek között a Google Analytics program által szolgáltatott statisztikai adatok elemzésére is.

A webhely áttekintése és optimalizálása után szinkronizáld a frissített webhelyet AdWords-fiókoddal. A hirdetéscsoportoknak közvetlenül a hozzájuk tartozó oldalakra kell irányítaniuk a felhasználókat. Ha a hirdetések valamelyike továbbra is a kezdőlapra mutat, akkor a hibákat feltehetően még nem sikerült orvosolni. A fent leírt eljárás végrehajtása után jutalomképp megveregetheted saját válladat, és továbbléphetsz a soha véget nem érő harmadik fázisra: a megfigyelés és optimalizálás folyamatára. A statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy a felhasználóknak a webhely mely részeivel kapcsolatban vannak ellenérzéseik. Az ilyen problémákat a megfelelő eszközök, például a Google Webhely-optimalizáló birtokában háríthatod el.

Szélesebb látókör…

Soha ne feledd, hogy az internetes hirdetés sikere nem teljes mértékben az AdWords programban elköltött pénzösszegeken múlik. Sok esetben az értékesítések számának emeléséhez és a ROI növeléséhez előnyösebb, ha a hirdetésre fordítandó költségkeret egy részét a webhely fejlesztésére és az AdWords-fiók felépítésének optimalizálására költöd. Az AdWords hirdetések értékelése során mindig kifizetődő a széles látókör alkalmazása - a hirdetési költségkeret és a kattintásonkénti költség csak kettő az egyenlet számos változója közül. Sok sikert!