Gyakran kapunk a minőségi mutató növelését firtató kérdéseket. Úgy tűnik, mindenki azt gondolja, hogy valami lenyűgöző és titkos receptünk van erre, amely a halandók számára hozzáférhetetlen. Az évszázadok során valóban kialakult egy hagyomány, amely apáról fiúra szállva válaszolta meg az újabb generációk hasonló kérdéseit. Egyszerűen meg kell nyitni az AdWords-fiók azon hirdetéscsoporthoz tartozó "Kulcsszavak" lapját, amelynek minőségi mutatóját növelni szeretnéd. Ezután fogd a kezedbe a varangyot, és dörzsöld be vele a megjelenő kulcsszavakat. Ezután mindössze annyi dolgod marad, hogy egy csillagos éjszakán elmész a keresztúthoz, és háromszor fennhangon elismétled: "növőtó mutaségi minelés".

Mi köze lehet egy zsiványnak a minőségi mutatóhoz?

Amennyiben a fent leírt módszer nem válik be, másik megközelítéssel is próbálkozhatsz. Ez a minőségi mutató fogalmának megértésével kapcsolatos. Vegyünk például egy olyan esetet, amikor egy lakást szeretnél bérbe adni. A lakásra két érdeklődő jelentkezik: egy szerény anyagi helyzetben lévő, de nagyon becsületes diák és egy igen gazdag zsivány. A diák 80 000 forintot kínál, a zsivány azonban 250 000 forintot. Előre tudod azonban, hogy a diák 95%-os valószínűséggel fog fizetni, a zsivány pedig csak 25%-os valószínűséggel. Egy egyszerű számítás elvégzésével kiszámíthatod tehát, hogy az első esetben átlagos bevételed 76 000 forint, míg a második esetben csak 62 500 forint lesz. Azt a racionális döntést hozod, hogy a lakásod a diáknak adod ki.

Mi köze mindennek az AdWords programhoz? A fenti példához hasonlóan a Google is rendelkezik egy virtuális "ingatlannal". A google.com webhelyen hirdetési felületek találhatók a keresési eredmények felett, illetve azoktól jobbra. A partnerwebhelyeken található hirdetési felületeket is lehet ingatlanhoz hasonlítani, a minőségi mutató pedig a bérleti díj kifizetésének valószínűségéhez hasonlítható. Hogyan becsülhető fel ez a valószínűség? A legbiztosabb módszer a szóban forgó személy múltbéli cselekedeteinek elemzése. Így működik az átkattintási arány (CTR) és a minőségi mutató közötti viszony -- a hirdetésekre adott kattintásokat a bérleti díj kifizetéséhez hasonlíthatjuk. Ebből következik, hogy a CTR a minőségi mutatót meghatározó tényezők közül messze a legfontosabb.

Hogyan szavaznak a Google felhasználói?

Az átkattintási arány kiváló képet ad a hirdetés relevanciájáról. Az emberek a relevancia szót szemantikai értelmében használják (jelentőségen alapuló kapcsolat), az informatikai rendszereknek azonban számokra van szükségük. Az átkattintási arány szavazáshoz hasonlítható: ha például egy felhasználó "vágott virágot" keres és a megjelenő hirdetések egyikére kattint, akkor képletesen "igennel szavaz" a kiválasztott hirdetésre és "nemmel szavaz" az összes többire. A rendszer nem az emberekhez hasonlóan értelmezi a kifejezést, hanem a felhasználók döntéseit dolgozza fel, és azokat számértékekké alakítva a minőségi mutató létrehozásához használja.

A minőségi mutató javításának receptje

Hogyan javíthatod minőségi mutatódat? A hirdetés átkattintási arányának növelésével. A legmagasabb átkattintási arány eléréséhez finomítani kell a kulcsszavak listáját, valamint nagymértékben releváns szöveggel kell ellátni a hirdetést. Ideális esetben a hirdetéscsoport legfeljebb 15-20 kulcsszót tartalmaz. Ennél több kulcsszó használata esetén érdemes megfontolnod a hirdetéscsoport felosztását és egy új, speciálisabb hirdetéscsoport létrehozását, amely még jobb hirdetésszöveggel rendelkezik.

A minőségi mutató nem kizárólagos fontosságú. Ez a mutató végül is egy igen elvont érték. A minőségi mutató alapján nem igazán állapítható meg az egyes kattintások által eredményezett átlagos bevétel. Az internetes hirdetések professzionális megközelítése szerint a kulcsszavakhoz kapcsolódó elvont értékek helyett érdemesebb a ROI-ra, a befektetés megtérülésére összpontosítani. Ne feledd, hogy akármilyen magas is a minőségi mutatód, ez nem garantál értékesítéseket -- ez különösen abban az esetben igaz, ha a hirdetés céloldala nem vonzó, vagy nehezen navigálható. A Google olyan eszközöket kínál, amelyek a hatékony stratégia létrehozásában lehetnek segítségedre: a Konverziókövetési mechanizmust és a Konverzióoptimalizálót. Mindkét eszköz a felhasználó által a kattintás után végzett tevékenységre összpontosít, így segít marketingcéljaid megvalósításában. És még a varangynál is sokkal egyszerűbben használhatók :)