Sorozatunk előző részében igyekeztünk bemutatni, hogy miért is érdemes ügynökségekre bízni AdWords kampányaid kezelését. Folytatva megkezdett témánkat ezen bejegyzésben szeretnénk felhívni a figyelmed néhány dologra, melyet érdemes észben tartanod, ha ügynökségekkel dolgozol együtt.

Először is a legfontosabb kérdés: hol találhatsz megbízható ügynökséget, illetve hogyan győződhetsz meg a szakértelmükről ? Kiindulásként javasoljuk, hogy keresd fel a Google Partnerkereső honlapját, amelyben több kritérium alapján kereshetsz olyan ügynökségekre, melyek teljesítették a Google Minősített Partner program elvárásait. Az itt szereplő ügynökségek már tanúbizonyságot tettek hozzáértésükről, tehát bízhatsz a szakértelmükben. Ugyanakkor, ha egy ügynökség nem szerepel a listán, az nem jelenti automatikusan azt, hogy az adott cég nem nyújt megfelelő szintű szolgáltatást. Érdemes megkérdezni ilyenkor, hogy az adott ügynökségben hányan rendelkeznek AdWords egyéni képesítéssel, mely szintén jó támpontként szolgálhat a vállalkozás szaktudásának felmérésben.

Sok tévhit és valótlan állítás terjeng az interneten az ügynökségekkel kapcsolatban, ezért szeretnénk most néhány gyakran előforduló, ügyfelek megtévesztésére tett kísérletre felhívni a figyelmet és egyben tiszta vizet önteni a pohárba:
  • Az ügynökségek a Google-től teljesen függetlenül működő vállalkozások, munkatársaik nem Google alkalmazottak.
  • Az ügynökségeknek nincs semmilyen egyéni megállapodása a Google-lel, mely speciális, egyéni feltételeket biztosítana ügyfeleiknek. Tehát egy ügynökség nem hivatkozhat arra, hogy a Google-lel való kapcsolata miatt olcsóbb CPC-t, magasabb CTR-t érhet el kampányaidban, vagy garantált megjelenítési helyet tud biztosítani. Mint korábbi bejegyzésünkben említettük, az ügynökségek valóban csökkenthetik CPC költségeidet, ám ezt a szakértelmükön alapuló fiók-optimalizálás révén érhetik el, nem pedig a Google-lel fenntartott bármilyen kapcsolatuk miatt.
  • Az előző ponthoz kapcsolódóan, ügynökségek nem kínálhatnak fix áron, fix hirdetési pozíciókat, mivel ezt az AdWords aukció alapú felépítése eleve nem teszi lehetővé. Ugyanígy nem értékesíthetik a legutolsó hirdetési pozíciót alacsony összegekért.
  • Gyakran előforduló eset, hogy ügyfelek arról panaszkodnak, hogy “megvettek” 10 kulcsszót egy évre és ennek ellenére nem jelenik meg a hirdetésük. Ebben az esetben ismét fontos leszögezni, hogy ilyen tranzakcióra nincs lehetőség, mivel kulcsszavakat nem lehet úgymond megvenni, hiszen ez aláásná az AdWords alapelveit.
Mire is figyelj tehát, ha ügynökség kezeli a fiókod?
  • Először is mindenképpen fontos, hogy valamennyire tisztában légy az AdWords alapfogalmaival, ellenkező esetben nehezen fogod megérteni, hogy mire is költöd a pénzedet.
  • Amennyiben új fiókot hoz létre az ügynökség számodra, a szerződésben mindenképp térjetek ki arra, hogy kit illet meg a fiók tulajdoni joga. Amennyiben később esetleg ügynökséget váltasz vagy magad szeretnéd folytatni fiókod kezelését, ezen kérdés előzetes tisztázása sok fejfájástól szabadíthat meg.
  • Az előző ponthoz kapcsolódóan állapodjatok meg arról, hogy neked, mint ügyfélnek milyen hozzáférési jogod lesz az AdWords fiókhoz. Amennyiben nem kapsz hozzáférést, kérheted, hogy AdWords fiókodat kössék össze az Analytics fiókoddal melyben, így láthatod az AdWordsből érkező adatokat.
  • Nagyon fontos kiemelni, hogy amennyiben egy másik céget bízol meg az AdWords kampányaid kezelésével, akkor természetesen jogod van tudni, hogy a hirdetésekre fordított összegekből mennyi jutott az AdWords hirdetésekre, és ez az összeg mennyi megjelenést és hány kattintást hozott a számodra. Ezekről az alapadatokról pedig az ügynökségeknek kötelességük az ügyfelük számára egy pontos jelentést küldeniük. Az erről szóló jelentéskészítési kötelezettséget 2011 februárjában vezettük be.
Reméljük, ezen bejegyzéssel sikerült tisztáznunk néhány tévhitet, illetve felruháztunk hasznos információval azzal kapcsolatban, hogy mire érdemes ügyfélként figyelned, ha ügynökségekkel dolgozol.

Petlyánszki Gábor - magyar AdWords csapat