Most az AdWords-fiók alapvető optimalizálásával foglalkozó rövid cikksorozatunk végére érünk. A korábbi cikkekben a fiókok struktúráját, a hatékony hirdetéseket és kulcsszavakat, a célzást és a költségkeretet, valamint az elhelyezést és az ajánlattételt vizsgáltuk. A sorozat utolsó cikkében röviden áttekintjük a Google erőforrásait használó hirdetési kampányok teljesítményének kiértékelését, különös tekintettel a konverziók követésére az AdWords és a Google Analytics rendszerében. A "Dimenziók" lapon megjelenő jelentések értelmezéséhez is tanácsokat adunk.

Konverziók követése az AdWords rendszerében

A hirdetők fiókját szemlélve néha nehéz eldönteni, hogy mely hirdetések és kulcsszavak a leginkább hatékonyak (tehát melyek hajtják a legnagyobb hasznot a hirdető számára). Úgy tűnik, mintha a CTR nagyjából megegyező lenne, ahogy az átlagos kattintásonkénti költség is. Mégsem minden kulcsszó ugyanolyan hasznos.

Képzelj el egy olyan helyzetet, amikor az A kulcsszó 10 látogatót hoz, az átlagos kattintásonkénti költség 20 forint, így a teljes költség 200 forint. A második, B kulcsszó 5 látogatót hoz, az átlagos kattintásonkénti költség pedig 40 forint, a teljes költség pedig szintén 200 forint. Melyik kulcsszó hatékonyabb? Mindenki rávágná, hogy az első, a válasz azonban mégsem mindig helyes. Mi történik akkor, ha az első kulcsszó miatt érkező 10 látogató egyike sem vásárol, ugyanakkor a másodiknak köszönhetően érkező öt látogató közül hárman is vásárolnak? A második kulcsszó használatával a hirdetésre fordított költségek kétségkívül jobban megtérültek.

Erről azonban nem értesülsz, ha nem telepíted a konverziókövetést vagy egy statisztikai programot: a konverziókövetés használatával az AdWords-fiókban jelennek meg az összes kampánnyal, hirdetéssel és kulcsszóval kapcsolatos fontos adatok. Itt nem foglalkozunk a konverziókövetés beállításának részleteivel (ezekről a Súgó erre vonatkozó cikkében olvashatsz), de a megszokott általános javaslatokat ezúttal sem hagyjuk ki:
  • A konverzió nem minden esetben jelent vásárlást. A konverzió a látogató által elvégzett olyan műveletre utal, amely alapján esélyessé válik, hogy a felhasználó az ügyfeled lesz. Ez azt jelenti, hogy a hirdetésre adott kattintás hasznos volt számodra. Ilyen művelet lehet például az elérhetőségi adatokat tartalmazó oldalak megtekintése, amennyiben ezt az oldalt követőkóddal láttad el.
  • A hirdetés által célzott oldalra ne helyezz követőkódot. Ebben az esetben ugyanis a kattintások száma meg fog egyezni a konverziók számával, és így feleslegessé válik ez a statisztikai adat.
  • Ha űrlapok kitöltését szeretnéd követni, akkor arra az oldalra helyezd a követőkódot, amely az űrlap beküldését igazolja vissza.
  • A konverziókövetési eredmények alapján lehetőséged van a kevésbé hatékony kulcsszavak szüneteltetésére, illetve a hozzájuk tartozó ajánlatok csökkentésére. A több konverziót eredményező kulcsszavakat ugyanakkor gyakrabban jelenítheted meg. Ugyanez érvényes a Display Hálózat webhelyeire is.
  • Az általános vélekedés ellenére a konverzió követése változó rendelési ár esetében is lehetséges.
  • A konverziókkal kapcsolatos adatok első beérkezésekor kezdd meg az Intelligens CPC használatát, melynek segítségével a rendszer a legnagyobb eséllyel konverzióhoz vezető kattintásokra összpontosíthat, így hasznosabbá téve a hirdetési tevékenységet. Ezt a funkciót akkor is használhatod, ha a Google Analytics szolgáltatásból importálod a konverziókat. Ha még inkább a hasznos hivatkozásokra szeretnél összpontosítani, akkor használd a Konverzióoptimalizálót.
Google Analytics

A Google Analytics egy átfogó, ingyenesen használható alkalmazás, amely a webhelyekkel kapcsolatos statisztikai adatok széles körének gyűjtésére szolgál. Valójában külön cikket, vagy talán inkább egy teljes könyvet lehetne róla írni. Ez a feladat azonban most meghaladja lehetőségeimet, így mindössze néhány tanácsot adok a Google Analytics használatához:
  • Ha nem rendelkezel Google Analytics-fiókkal, akkor közvetlenül AdWords-fiókodból is létrehozhatsz egyet a "Jelentések és eszközök" lapon található "Google Analytics" linkre kattintva. A szolgáltatás teljesen ingyenes.
  • Ha a Google Analytics-fiókban Célokat állítasz be, és a fiókok össze vannak kapcsolva, akkor a célokat az AdWords Konverziók oldalára is importálhatod.
  • A hivatkozó források teljesítményének megállapításához használható paraméterek közül az egyik legfontosabb a Visszafordulási arány. Derítsd ki, hogy milyen típusú webhelyek vonzzák a látogatókat a legkisebb visszafordulási arány mellett, és a hasonló webhelyeket vedd fel ("Kézi hirdetéselhelyezés") a Display Hálózat kampányaiba.
Dimenziók

A Jelentésközpontban található legtöbb jelentés a "Kampányok" területen található "Dimenziók" lapra költözött. A lap nem minden esetben látható azonnal a fiókban. Néha a fülektől jobbra található nyílra kell kattintanod a megjelenítéséhez. Néhány példa a rendelkezésedre álló lehetőségek közül:
  • A Földrajzi jelentés megtekintése. Ha hirdetésed bizonyos régiókban nem hatékony (alacsony CTR vagy teljesítménymutatók), akkor zárd ki azokat a kampány földrajzi célzásával.
  • A nap órája jelentés megtekintése. Innen tudhatod meg, hogy hirdetésed a nap melyik szakában volt leghatékonyabb, itt tervezheted a hirdetésmegjelenítést, továbbá itt csökkentheted a kattintásonkénti költségajánlatot azokban az időszakokban, amikor a hirdetés teljesítménye alacsonyabb, valamint növelheted a költséget a nagyobb teljesítményhez tartozó időszakokban.
  • A Demográfia jelentés megtekintése, valamint demográfiai marketing kialakítása a kampány számára.
Ezzel az alapvető fiókoptimalizálást bemutató cikksorozatunk végére értünk. Te is létrehozhatsz egy fiókot, és követheted annak teljesítményét. Lehetőséged van a fiókkal végzett hirdetési tevékenység fejlesztésére és bővítésére is olyan összetett műveletek elvégzésével, amelyeket a jövőben fogunk bemutatni. Kísérd figyelemmel a blog frissítéseit!

Szerző: Alekszej Petrov, AdWords csapat