A kattintások utóélete - a konverzió
2009. január 22.
Ahogyan a bemutatkozó leírásunk is utal rá, az online kampányok célja túlmutat a látogatószerzésen, azaz a kattintásokon – több kampány hatékonyságát nem lehet összehasonlítani pusztán annak alapján, hogy hány látogatót hoz az oldalunkra és hogy azok mennyibe kerülnek. Ennek megfelelően a kattintások egyre inkább egyfajta elszámolási egységgé degradálódnak a kattintás alapú kampányokban, a lényeg – mint ahogyan a bemutatkozó szövegben is utaltunk rá – a kattintás után történik.
Konverziónak azt nevezzük, amikor egy látogató egy előre meghatározott tevékenységet (például vásárlás, rendelés) elvégez a webhelyünkön. Lássunk egy konkrét példát a Google saját AdWords-kampányaiból:
Az AdWords hirdetési programot saját magunk is népszerűsítjük a keresőben, és hirdetések hatékonyságát természetesen azzal mérjük, hogy az azokra kattintó felhasználók közül hányan regisztrálnak a programra. Ennek megfelelően a kampányunknál a regisztráció befejezése jelenti a konverziót, ugyanis a regisztráció befejeztével „konvertáljuk” át a látogatót ügyféllé. Azok a látogatók, akik a hirdetésre kattintva eljutnak a regisztráció valamelyik szakaszáig (például a hirdetésszöveg megírásáig), de ott megállnak, nem számítanak konverziónak, ugyanis nem érték el a konverziót nyugtázó oldalt.
A webhelyen belül bármely oldalt meg lehet határozni konverziós célként, néhány további példa erre:
Konverziónak azt nevezzük, amikor egy látogató egy előre meghatározott tevékenységet (például vásárlás, rendelés) elvégez a webhelyünkön. Lássunk egy konkrét példát a Google saját AdWords-kampányaiból:
Az AdWords hirdetési programot saját magunk is népszerűsítjük a keresőben, és hirdetések hatékonyságát természetesen azzal mérjük, hogy az azokra kattintó felhasználók közül hányan regisztrálnak a programra. Ennek megfelelően a kampányunknál a regisztráció befejezése jelenti a konverziót, ugyanis a regisztráció befejeztével „konvertáljuk” át a látogatót ügyféllé. Azok a látogatók, akik a hirdetésre kattintva eljutnak a regisztráció valamelyik szakaszáig (például a hirdetésszöveg megírásáig), de ott megállnak, nem számítanak konverziónak, ugyanis nem érték el a konverziót nyugtázó oldalt.
A webhelyen belül bármely oldalt meg lehet határozni konverziós célként, néhány további példa erre:
- A "Köszönjük, hogy kitöltötte az ajánlatkérő űrlapot, értékesítő kollégánk hamarosan megkeresi Önt a megadott elérhetőségeken" üzenetet megjelenítő oldal, amely azután jelenik meg, hogy a felhasználó megadta adatait egy űrlapon keresztül. Hasonlóan lehet mérni a hírlevélre történő feliratkozásokat is, és lényegében bármilyen online űrlap kitöltését (például nyomtatott katalógus vagy árlista rendelése vagy ajánlatkérés).
- Konverziós célként meg lehet adni egy konkrét fájl (prospektus, árlista, szoftver) letöltését is.
- Ha az oldalunkon lehet vásárolni vagy rendelni, akkor a vásárlást vagy a rendelést visszaigazoló oldalt („Köszönjük a megrendelését, a vásárolt termékeket futárral hamarosan kiszállítjuk”) kell megadni konverziós célként.
- Ha webhelyünk valamelyik aloldala kritikus jelentőségű az értékesítés szempontjából (például az ingyenesen hívható telefonszámot megjelenítő oldal), akkor akár annak az oldalnak a megtekintése is lehet konverziós cél.
3 megjegyzés :
Kérünk mindenkit, hogy csak a poszthoz kapcsolódóan kommentezzetek. Konkrét AdWords- vagy Analytics-fiókkal kapcsolatos kérdéseket az ügyfélszolgálatunk tud megválaszolni, amely a súgóból érhető el. Emellett várjuk a kérdéseket az AdWords Fórumon is. Köszönjük.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEz kicsit becsapos, nem?
VálaszTörlésAz a lenyeg, h vasaroljanak a hirdetesre kattintas utan, igy nem csak reszcelokra kell bontani ezt a folyamatot, hanem az egyes "lepese" (konverziok) utan tovabbra is fenn kell tartani az erdeklodest, h "celba" erjen, nem?
(X konyv hirdetesere kattintva regelek az online konyvvasarlo ceg honlapjan, majd utan feldob nekem meg Y,Z konyvet, ami hasonlo X-hez, h tuti vegyek vmt:))
Vagy ez az egesz csak arra szolgal, h a felhasznalo "aktivitasat" jobban be tudjatok loni?
@falu
VálaszTörlésJó kérdések, a bejegyzés következő részében kitérünk ezekre is. Bevezetésként: természetesen mérhetjük többféle konverzió vagy cél teljesülését, sőt, a konverzióknak értékeket is adhatunk.
Ha pedig több lépésen keresztül lehet eljutni a célként megjelölt oldalig (például repülőjegyek online foglalásánál a foglalást visszaigazoló oldalig), akkor azt is megnézhetjük, hogy melyik lépésnél hány potenciális ügyfelet veszítünk (a repjegyes példánál maradva: elképzelhető, hogy sokan nem mennek tovább, amikor meglátják az árat adókkal, illetékekkel).
A könyves példád kapcsán: mérni tudjuk, hogy a látogató regisztrált, vásárolt valamint, ha igen, akkor mit, milyen értékben, regisztrált a hírlevélre, kért nyomtatott katalógust stb.
Elég átfogó téma, és néhány dolgot még nem is említettem. Ennek a blognak az egyik célja éppen az, hogy ezeket a mérési lehetőségeket bemutassuk azoknak, akik nem ismerték eddig. Kemény pénzeket lehet ugyanis megtakarítani...
Még valami. Van egy ingyenes eszközünk, amivel a konverzióhoz vezető oldalakat optimalizálni tudjuk: www.google.com/websiteoptimizer
(Bocs, ha nagyon előre szaladtam)