Egy ideje már magyar nyelven is elérhető a Google ingyenes webhelytesztelő-és optimalizáló alkalmazása, amelyet olyan weboldalakhoz javasolunk, amelyeken online történik valamilyen konverzió (vásárlás, megrendelés, regisztráció stb.). Ezzel az eszközzel ugyanis a konverziós oldalhoz vezető oldalak tartalma és felépítése tesztelhető, és a teszt végén kiderül, hogy melyik tartalom, felépítés vagy design vezet a legtöbb vásárláshoz, megrendeléshez vagy regisztrációhoz. A kísérlet beállításához HTML-ismeret szükséges.

A Webhely-optimalizálóval végezhető egyszerűbb A/B tesztelés és bonyolultabb, többváltozós összehasonlítóteszt is - ebben a bejegyzésben most az előbbit mutatjuk be. Az A/B tesztelés lényege, hogy egy oldalnak létrehozunk különféle változatait (eltérő tartalommal, felépítéssel vagy külcsínnel), majd a Webhely-optimalizáló ezekre a különféle változatokra véletlenszerűen továbbítja a látogatókat. A teszt végén a Webhely-optimalizáló győztest hirdet: megmutatja, hogy melyik változat volt a sikeresebb a konverziók szempontjából.



Az A/B tesztelés lépései a következők:
  1. Ki kell választani a tesztelni kívánt oldalt. Ez az oldal lehet például a terméket vagy a szolgáltatást bemutató oldal.
  2. Létre kell hozni a tesztoldalnak a különféle változatait, majd azokat élővé kell tenni. Oldalanként durván 100 konverzióra van szükség a megbízható teszteredményekhez, tehát ha mindössze két változattal próbálkozunk, akkor az eredményig nagyjából kétszáz konverzióra van szükség. Nagyobb forgalmú oldalaknál ennél több variációt is lehet tesztelni (legfeljebb 127 oldalváltozat tesztelhető egy kísérletben).
  3. Azonosítani kell a konverziós oldalt: vagyis azt az oldalt, ami visszaigazolja a vásárlást, a megrendelést vagy a regisztrációt.
A Webhely-optimalizálóban meg kell adni az egyes oldalváltozatok, valamint a konverziós oldal URL-jeit, ezen kívül azokban el kell helyezni a megfelelő mérőkódot. Azt is meg lehet adni, hogy a kísérlet során a látogatók hány százaléka láthassa a tesztváltozatokat, de általános szabály, hogy minél több konverzió történik az egyes oldalakról, annál hamarabb tudjuk meg, hogy melyik változat volt a legsikeresebb.

A legsikeresebb változattal végül le lehet cserélni a korábbi oldalt, amivel jelentősen növelhető az ügyfélszerzések száma és csökkenthető az ügyfélszerzésenkénti költség.


Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin