A Google AdWords fórum aktív felhasználójaként, valamint egy online marketingügynökség alkalmazottjaként gyakran találkozok olyan kérdésekkel, amelyek az AdWords rendszer hiányos ismeretéből erednek. Némelyik kérdés jellemzően a fórumokból származó tévhitekre alapul. A többi kérdés hamis elméleteket fogalmaz meg, amelyek kialakulása az üzleti tárgyalások során az ügyfeleknek nyújtott ellentmondásos információkra vezethető vissza. Éppen ezért szeretnék megosztani öt olyan elméletet, amelyeket az ügyfelekkel való találkozásaim során szoktam hallani.

1. tévhit: Bizonyos ügynökségek olyan szerződést kötöttek a Google-lal, amely lehetővé teszi számukra, hogy a keresési eredményoldal bal oldalán az első három pozícióban helyezzenek el hirdetéseket.

Tény: Be kell vallanom, hogy az ügyfelektől hallott kérdések közül ez az érdekesebbek közé sorolható. Természetesen semelyik vállalkozás nem írhat alá ilyesfajta "Szponzorált linkekre vonatkozó kizárólagossági szerződést" a Google-lal. A legfelső pozíciókat a legtöbb esetben a jól optimalizált kampányok foglalják el. Minden AdWords felhasználó, aki legalább egyszer futtatott már saját kampányt tudja, hogy a keresési eredményeknél megjelenő hirdetések állandó rotációban vannak, olyan tényezők alapján, mint például a minőségi mutató, a CPC-értékek, illetve a lekérdezés egyezése. Mindenkinek van esélye arra, hogy hirdetése megjelenjen a szponzorált linkek megjelenítésére szolgáló részben a bal vagy a jobb oldalon. Mindez a kampány folyamatos megfigyelésén, valamint annak optimalizálásán alapul.

2. tévhit: A magasabb pozícióban lévő hirdetések jobb teljesítménnyel rendelkeznek, míg az alacsonyabb pozíciót elérő hirdetések egyáltalán nem hatékonyak.

Tény: Sok cikkíró említi a "Google aranyháromszögét", ami azoknak az eredményeknek és hirdetéspozícióknak a grafikus ábrázolása, amelyekre a leginkább kattintanak a felhasználók. Általánosságban elmondható, hogy a nem célzott közönség figyelmen kívül hagyja a hirdetésünket, még akkor is, ha az az első vagy második helyen áll. A hirdetéseknek érdemes azokat a felhasználókat céloznia, akik potenciálisan érdeklődnek a termék iránt, a hirdetésszöveget pedig úgy kell megválasztani, hogy az kattintásra ösztönözze a felhasználókat. Ebben az esetben nem számít, hogy a hirdetés az első vagy a kilencedik helyen szerepel-e. Ha az ajánlat egyértelmű és vonzó, akkor a felhasználó ki akarja azt próbálni.

3. tévhit: Az én hirdetéseimnek nincsenek versenytársai, ezért nem kell sokat fizetnem a kattintásokért.

Tény: Először is, jól megtervezett és optimalizált kampányok esetén a hirdetések (szinte) soha nem kerülnek sokba. Minden a kifejezések versengésétől függ. Ha a saját kifejezés kevés versenytársat vonz, akkor két szituáció lehetséges.

I. szituáció: Minőségét tekintve a kampány jól előkészített, a hirdetések pedig az eredményoldalak magas pozícióiban jelennek meg, a költségkeret 1/30-át felhasználva.

II. szituáció: A kampány nem gyakran jelenik meg az eredményoldalakon, a költségek pedig napról napra egyre magasabbak lesznek, ami a költségkeret egyre növekvő részét érinti.

Sajnos a második szituáció gyakoribb, mint az első. Érdemes megjegyezni, hogy a vállalatok nem feltétlenül a saját ágazatukba tartozó entitásokkal vannak versenyben. Előfordul, hogy a versengésben részt vevő hirdetések teljesen véletlenszerűek, amelyek hamis kulcsszóbeállítást alkalmaznak abból a célból, hogy minden lehetséges keresési eredményoldalon megjelenjenek. Sajnos az ilyen jellegű kampányok általában megnövelik a költségeket, ugyanis a többi hirdető "riválisának" számítanak. Ilyen esetekben érdemes közelebbi pillantást vetni a saját kampányra, és biztosítani annak megfelelő minőségét. Ez ideális esetben elősegíti annak megjelenését a keresési eredményoldalakon, valamint megnöveli az átkattintási arányt (CTR). A magas CTR elérése közvetlenül vezet a magas hirdetéspozíciókhoz, illetve az alacsony CPC-értékekhez.

4. tévhit: Kizárólag a keresőmarketing-ügynökségek képesek hatékony AdWords kampányok létrehozására.

Tény: Való igaz, hogy az online marketingügynökségek dolgozói megfelelő tapasztalattal rendelkeznek az AdWords kampányok futtatásában, többségük pedig képesítéssel rendelkező szakértő. Ugyanakkor senki nem ismeri jobban a vállalkozást, mint a saját tulajdonosa. A marketingosztály folyamatosan adatokat gyűjt a piacról és a potenciális ügyfelekről, és a vállalat ezek alapján alakít ki üzleti kapcsolatokat. Te tudod, hogy kik érdeklődnek leginkább az ajánlatod iránt, és kiket szeretnél elérni. Te követed nyomon a makrokörnyezetedet, és ez alapján hatékony kampányokat állíthatsz össze. Csak a rendszer ismeretére van szükség, és onnantól kezdve előre haladhat a vállalkozás.

Csak akkor fordulj tanácsért, ha problémáid akadnak a rendszer kezelésével. Ne feledd azonban, hogy Te ismered a legjobban a vállalatod igényeit, valamint azt, hogy hogyan szeretnéd fejleszteni a vállalkozást. Te tervezed meg a kampány céljait -- az ügynökség csupán segít ezt véghez vinni.

5. tévhit: Ha a webhelyem angol nyelvű, akkor azt nem hirdethetem a magyar piacon.

Tény: Ez nem igaz. A kampány megtervezése során a legfőbb alapelv a következő: azokat a felhasználókat érjük el, akik a mi ajánlatunkra várnak, megértik azt, és másoknak is mesélnek róla. Éppen ezért a magyar nyelvű kampányok jól működnek Magyarországon, a lengyel nyelvűek Lengyelországban, a francia nyelvűek pedig Franciaországban. Ne feledjük azonban, hogy Magyarországon, Lengyelországban, Németországban és az USA-ban is, sok más nemzetiségű ember is él. A tapasztalatok azt mutatják, hogy Lengyelországban és Franciaországban sokan keresnek angol nyelvű információt. Éppen ezért ha angolul beszélő közönséget kívánsz elérni Franciaországban, akkor az ilyen kampány ideális választás.

Természetesen az érmének másik oldala is van: az ilyen kampányok minősége. Ha a hirdetések és a kulcsszavak az ajánlatnak megfelelően vannak beállítva, akkor a minőség nem romlik. Lehetőséged van arra is, hogy létrehozz egy francia és egy angol nyelvű változatot egyaránt. A piackutatás, valamint a lehetőségek ismerete szolgál mindennek az alapjául. Hogy mégis hogyan? Az oldalak statisztikai adatai alkotják a legegyszerűbb módszert. Ha webhelyedet sokan látogatják francia anyanyelvű területekről, és a kulcsszavak franciául és angolul is szerepelnek a kampányban, akkor a piac bizonyára befogadja az ilyen jellegű kampányt.

Mindez csupán öt azon számtalan kérdés közül, amelyeket minden nap megkérdeznek a fórumokon. Nyilvánvaló, hogy a felhasználók szívesen ismerkednek meg alaposabban ezzel az eszközzel. Mindennek mellékhatása azonban a megzavaró és félrevezető tévhitek egyre növekvő száma.

Írta vendégszerzőnk: Paulina Niżankowska