Egy korábbi bejegyzésben megnéztük, hogy a Google miért tulajdonít nagy jelentőséget az AdWords-hirdetések minőségének. Most megmutatjuk, hogy a minőségi mutatóban milyen szerepe van az AdWords-hirdetésben megadott céloldalnak, és hogy pontosan milyen tényezőket veszünk figyelembe a céloldal minőségének meghatározásánál.

A kulcsszavak minőségi mutatójában az átkattintási arány és a relevancia után a harmadik legfontosabb szempont a céloldalak minősége, ugyanis ez az összetevő is fontos szerepet játszik abban, hogy milyen felhasználói élmény alakul ki a kereső használata során. Az AdWords robotja, az AdsBot ezért bizonyos időközönként ellátogat a hirdetésben vagy a kulcsszavak szintjén megadott céloldalra (követve az átirányításokat is), és feltérképezi azok felépítését, tartalmát és betöltési idejét.

A céloldalak automatikus kiértékelésekor arra törekszünk, hogy a felhasználók megítélését minél jobban megközelítsük, ezért a rendszerünk egyebek mellett a következőket veszi figyelembe:
  • Az oldalon megjelenő információk relevanciája
  • A tartalom eredetisége
  • A navigáció egyszerűsége
  • Az oldalon található linkek (bizonyos helyzetekben az AdsBot a céloldalról hivatkozott oldalakat is meglátogatja)
A relevancia szempontjából nagyon fontos, hogy a hirdetést (esetleg a kulcsszavak szintjén) a konkrét ajánlatot tartalmazó aloldalra linkeljük, ezzel ugyanis nemcsak a céloldali minőség javítható, hanem a visszafordulási arány is csökkenthető.

A céloldal minőségi mutatójába egy évvel ezelőtt belekerült az oldal letöltési ideje is. Jelenleg a céloldalból a HTML-tartalom letöltési sebességét nézzük az oldalt kiszolgáló szerver földrajzi helyére jellemző átlagos letöltési időhöz képest. Bővebb információ a céloldal letöltési sebességének javításáról >>>

Az AdsBot látogatásának gyakorisága eltérő, azt befolyásolja az adott céloldal forgalma és a rendszerünkön végrehajtott belső fejlesztések is. Ezek a látogatások természetesen nem számítanak bele az AdWords statisztikáiba, vagyis ezekért a látogatásokért magától értetődően nem kell fizetni. Ugyanakkor bizonyos webanalitikai rendszerek és egyéb kattintáskövető megoldások az AdsBot látogatásait is valódi látogatásként értelmezhetik.

A hirdetők természetesen kizárhatják az AdsBotot a céloldalakról, ekkor azonban a rendszerünk konzervatív módon alacsonyabb céloldali minőséget feltételez, ami a minőségi mutató csökkenésén keresztül magasabb elsőoldali ajánlatokhoz vezethet. A rendszer figyelmen kívül hagyja a robots.txt fájlban definiált átfogó kizárásokat (User-agent: *) azért, a CPC ne emelkedjen azoknál a hirdetőknél, akik nem kívánják korlátozni az AdsBot látogatását.

A céloldalak minőségéről az AdWords-fiók Kulcsszóelemzés lapján tudhatunk meg többet (ide pedig a kulcsszavak melletti nagyítóikonra kattintva juthatunk el). Részletesebb tippek a céloldalak javításával kapcsolatban itt olvashatók.

Stekkelpak Zoltán, magyar AdWords csapat, Dublin